A célterület és az alkalmazott mérőszámok kiválasztása

Vizuálmenedzsment, avagy Termelési táblák és megbeszélések…

Melyek azok a mérőszámok, amelyekkel a vezetés közben előforduló tipikus problémákat elkerülhetjük?

mérőszámok

… Az ábrán szemléltetett 2 példa esetén a kapcsolódó mérőszámok meghatározása egyszerű. Vajon ugyanilyen egyszerű a feladat termelési problémák esetén is?

A vizuálmenedzsmentről szóló előző hírlevelünkben a táblás megbeszélések rendszerének kialakításához kapcsolódó általános tudnivalókat tárgyaltuk és felsoroltuk a kialakítás lépéseit:

  1. Célterület kiválasztása
  2. A kulcsfontosságú mérőszámok meghatározása
  3. A megbeszélések rendjének meghatározása és a rendszer elindítása
  4. Mérőszámok és eredmények folyamatos követése, beavatkozás, továbbfejlesztés

Ebben a hírlevélben a célterület kiválasztásával foglalkozunk és a mérőszámok meghatározásába kóstolunk bele.

1. Célterület kiválasztása

A rendszeres táblamegbeszélések kialakításával a munkamegosztás következményeképpen kialakult szigetszerű vállalati működés és elégtelen kommunikáció negatív hatásait küszöbölhetjük ki. Ki ne találkozott volna már azzal, hogy a saját területén belüli problémák megoldása a napi gyakorlat részeként gyorsan és hatékonyan működik, bezzeg ha másik területtel (társüzemmel, karbantartással, minőségüggyel, gyártástervezéssel stb.) kell együttműködni, sehogy sem akarnak megoldódni a problémák, haladni a feladatok. De az sem ritka, hogy a területünkön dolgozó kollégáink felé nem sikerül egy üzenetet eredményesen átadni.

osamaVajon mi lehet ennek az oka? A kapcsolódó területek direkt tartanak be nekünk, és azért küldenek vissza egy általuk nem megfelelőnek ítélt félkész terméket, hogy feszültséget szíthassanak? Mi pedig direkt küldünk nekik rosszat? A beszerzés azért nem foglalkozik az alapanyag vagy segédanyag problémáinkkal, mert nem érdekli őket? Operátoraink tesznek a minőségre és szándékosan gyártanak selejtet? Netán UBL terrorszervezetével állunk szemben?

Nem hinném. Sokkal inkább az a valószínű és jellemző, hogy ugyanazt a munkafolyamatot vagy termékjellemzőt eltérő szempontból értékelik a különböző területek, vállalati funkciók. A kapcsolódó, termelést kiszolgáló területek pedig az esetek többségében már dolgoznak a jelzett probléma megoldásán, csupán a visszajelzés nem érkezik időben. Dolgozóinkkal pedig nem a saját nyelvükön, hanem valami számukra meg nem fogható mutatószámon keresztül próbálunk kommunikálni.

Volt már rá példa tanácsadói munkánk során, hogy a táblás megbeszélés kialakítása igen heves vitát generált két, egymást követő gyártóterület vezetője között és arra is, hogy a mérőszámok meghatározásakor tenyerüket dörzsölgetve javasoltak a gyártóterületen dolgozók a tervezés pontosságával kapcsolatos mutatókat.

A célterület kiválasztásakor merjünk a darázsfészkekbe nyúlni és a sokszor érzelmi alapú döntéseket, hiedelmeket objektív, mérőszám alapú, minden oldal számára elfogadható mérésre és értékelésre cserélni! Az elért eredményeket, fennálló problémákat pedig a helyiek nyelvén kommunikálni.

A kiválasztott célterület így a terület nagyságától és komplexitásától függően lehet egy üzem, üzemrész vagy akár az értékteremtés folyamatának egy kiragadott problémás szakasza is, ahol az érintettek között gyorsabb eredményesebb kommunikációra és problémamegoldásra van szükség.

2. A kulcsfontosságú mérőszámok meghatározása

A célterület kiválasztásából következik, hogy a mérőszámok az adott terület igényeinek megfelelően igen sokfélék lehetnek. Cél, hogy a vitás eseteket mérhetővé és objektíven megítélhetővé tegyük. A mérőszámok sokasága azonban még így is az alábbi 4 fő kategóriába csoportosítható:

  • Minőség
  • Vevőkiszolgálás
  • Költségek/Veszteségforrások
  • Biztonság

Következő hívlevelünkben, amely 2015. januárjában jelenik meg, a mérőszámok fő csoportjait járjuk körbe és mindegyikére mutatunk 1-1 példát.


Köszönjük Olvasóink egész éves figyelmét és kellemes ünnepeket
valamint Lean sikerekben gazdag, boldog új évet kívánunk!

santa lean santa
2. ábra: A feleslegektől mentes működés mindenhol hasznos!

 

 

Használja a láthatóvá tétel és a gyors információáramlás együttes erejét.

Péczely GyörgyKövesse figyelemmel hírlevél sorozatunkat, és gazdagodjon hasznos ismeretekkel, miközben minden eddiginél jobban elmélyülhet a Lean összefüggésrendszerének világában!

Ne „csak” eredményeket érjen el a Leannel, hanem legyen kiemelkedően eredményes és egyben népszerű is általa. Keresse Péczely György Lean-tanácsadónkat a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen vagy a +36-20-330-5545 telefonszámon.

tn pas cher nike tn pas cher golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi air jordan pas cher air jordan pas cher jordan pas cher air jordan pas cher air jordan pas cher hogan outlet online hogan outlet hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet

2016. Lean3 - A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium