A vevői igény megismerése

A biztos alap megteremtése után haladjunk tovább a korábbi hírleveleinkben felvázolt Lean elvű folyamatfejlesztési modell, a veszteségek célzott elhárításával foglalkozó területeire.

Mi következik akkor, ha a gépek nem megfelelő működése és a területi kollégák tudáshiányából fakadó problémák már nem ködösítik el a képet?

lean szűk keresztmetszet1. ábra: A szűk keresztmetszet ritkán ennyire élvezetes

Mindazon túl, hogy az előbbiek megoldása már önmagában rengeteg veszteség kiküszöbölését eredményezi, innentől ténylegesen a folyamatban rejlő, de eddig csak nehezen felismert veszteségekre koncentrálhatunk. A stabilitás kialakítása tehát nem csupán a folyamatok kiinduló stabilitásának létrehozását, hanem a fejlődési pontok biztos felismerésének képességét is jelenti.

Miért alakul ki szűk keresztmetszet? Szűk keresztmetszetről akkor beszélhetünk, ha a folyamat valamely elemének képessége nem felel meg a felé támasztott elvárásoknak. Úgy is mondhatjuk, hogy a szűk keresztmetszet az a vállalati erőforrás, amelynek a kihasználtsága a legnagyobb, amelyet folyamatosan működtetnünk kell. Tehát ha ki akarjuk szolgálni vevőinket, nem engedhetünk meg a szűk keresztmetszeten semmiféle fennakadást: „Nem tudtuk kiszállítani a vevőnek a terméket, mert elhúzódott az átállás.”

Az ehhez hasonló aktuális képesség hiányokat a stabilitási fázis korábbi lépéseivel igyekeztünk kezelni, de nem biztos, hogy minden problémát feltártunk és megoldottunk. Ezért fontos a folyamatos fejlesztés, a már kialakított munkautasítások felülvizsgálata, szükség szerinti változtatása. De az is elképzelhető, hogy egy-egy folyamat elem, erőforrás tartósan nem felel meg az elvárásoknak vagy nem is ismerjük pontosan a vevői igényt.

start stop folyam lean2. ábra: A szűk keresztmetszetek egy "raktárból ki, raktárba be" folyamatban nem szembetűnőek, folyamatos anyagáramlásnál viszont egyértelműen látszanak

Hogyan azonosíthatjuk a szűk keresztmetszeteket?

A legnagyobb baj, hogy sokszor nem vagy csupán a tünetét látjuk: „Valamit bénáznak a raktárosok, már megint nincs anyag, amiből dolgozhatnánk!”. De biztos, hogy a raktárban van a probléma, vagy ők sem kaptak félkész terméket? Egy raktárból-raktárba termelő folyamat esetében a problémák gyökerének felismerése és megfelelő kommunikációja is nehézkes, ezért törekszünk majd a későbbi lépcsőfokok során folyamatos anyagáramlás kialakítására.

Pontos, megbízható képet kell alkotnunk tehát a folyamataink jelenlegi képességéről és a feléjük támasztott elvárásokról is. A kettő összehasonlításával leszünk képesek megalapozottan rámutatni mind a gyenge pontokra mind azokra az erőforrásokra, amelyeket „túlműködtetünk”, azaz folyamatosan a túltermelési veszteséget termelünk velük. Nézzük ezek közül először az elvárások, azaz a vevői igény meghatározásának módját!

Mit tegyünk a szűk keresztmetszet azonosításáért?

1: a vevői igény meghatározása.

Az első lépés a termékcsoport kiválasztása. A választást segítő eszköz a termék-technológia mátrix, amelyben termékenként ábrázolhatjuk, hogy azok mely megmunkálási fázisokon keresztül készülnek el. A felvázolt információk alapján a közel azonos gyártási folyamaton végighaladó termékekből csoportokat képezhetünk. A csoportok közti választás többnyire a volumen vagy a csoportban szereplő termékek jövedelmezősége alapján történik.

Ezt követően a kiválasztott termékcsoport iránt támasztott vevői igény vizsgáljuk. Ennek alapjául egy hosszabb időszak előrejelzései, vagy múltbeli adatai is szolgálhatnak. Ezt az adatot fordítjuk le a gyártó folyamat minden eleme által értelmezhető ütemidőre. Az ütemidő fogja megmutatni, hogy az adott munkafolyamatnak milyen sebességgel kell készíteni a termékeket a Vevői igények kielégítéséhez.

Ezzel az elvárást meg is határoztuk, a következő feladat a jelenlegi képességeink felmérése, és a két információ birtokában a fejlődési irányok meghatározása.

 

Péczely GyörgyKövesse figyelemmel hírlevél sorozatunkat, és gazdagodjon hasznos ismeretekkel, miközben minden eddiginél jobban elmélyülhet a Lean összefüggésrendszerének világában!

Ne „csak” eredményeket érjen el a Leannel, hanem legyen kiemelkedően eredményes és egyben népszerű is általa. Keresse Péczely György Lean-tanácsadónkat a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen vagy a +36-20-330-5545 telefonszámon.

tn pas cher nike tn pas cher golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi air jordan pas cher air jordan pas cher jordan pas cher air jordan pas cher air jordan pas cher hogan outlet online hogan outlet hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet

2016. Lean3 - A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium