Ahogy korábbi cikkünkben bemutattuk, ahhoz, hogy a dolgozói állomány mindennapos tevékenységét átitassa a problémamegoldási gyakorlat, két irányvonalat (direkt és közvetett problémamegoldási módszerek) szükséges kombinálni. Ebben a cikkünkben a közvetett probléma-megoldási irányvonalon belül a Lean elvű szabványosítással foglalkozunk.

Lean elvű szabványosítás

„Már megint mekkora a káosz!? Mindenki össze-vissza szaladgál, hát senki nem tudja a dolgát? Van itt valaki, aki képes megoldani a helyzetet? Van itt egyáltalán valaki, aki képes megoldani a problémákat?”

Ön is találkozott már hasonló helyzettel? Olvassa tovább cikkünket és meglátja, bizony van, aki képes megoldani a problémákat!


Minden lehetséges félreértés elkerülése végett szeretném leszögezni, hogy amikor szabványosításról beszélünk, egy olyan rendszerre gondoljunk, amely garantálja, hogy a területen dolgozók biztosan a lehető legoptimálisabb módon végzik a rájuk rótt feladatot. Erről egy nagyon különös példa jut eszembe a sport világából. Önökhöz hasonlóan én is szívesen nézek sportműsorokat, és nemrégiben felkeltette az érdeklődésemet egy másik labdajáték, a kézilabda. A közvetítéseket bámulva ugyanis nem tudok nem gondolni arra, hogy az ott látható rendszerezettség, szervezettség mennyire hasonlít arra, amelyet az ipari életben is szeretnénk viszontlátni. Ebben a sportágban ugyanis az egyes figuráknál már-már játékosok lépéseit is pontosan meghatározzák: az irányító a támadás előtt kiválasztja a megfelelő támadási stratégiát. Mindenki pontosan tudja mindenkiről, honnan indul, hogy a támadás kezdete után hányadik másodpercben mit tesz, és tudják azt is, hogy betartva a tervet, a gólszerzés esélye is igen magas.

Már csak az a kérdés, hogy

miként lehet kialakítani a biztos sikerre vezető szabványosított munkafolyamatokat?

1. lépés: Először meg kell ismerni a vevői igényeket (ami nem csak termék lehet, hanem akár egy jelentés leadása, egy beteg beérkezése stb). Milyen terméket/termékmixet szeretnének vásárolni a megrendelők, milyen ütemezéssel, milyen előrejelzések alapján? Érdemes visszatekinteni a múltbéli adatokra is: milyen leterheltség volt jellemző az elmúlt időszakokra? A kézilabdás analógiára visszatérve, a vevői igény a pontszerzés, az igény „ütemezése” pedig az ellenfél csapat védekezési taktikája.

2. lépés: Meg kell ismerni a munkafolyamat lépéseit. Melyek azok az akár csak néhány másodpercig tartó mozdulatok, elemi tevékenységek, amelyek sorozatából összeáll a teljes munkafolyamat? Mennyi ideig tartanak, milyen bizonytalanságok jellemzik őket, hogyan fejleszthetők, értéket teremtenek-e vagy sem, van-e mód arra, hogy gyorsabban, hatékonyabban végezzék őket? A korábbi példán át tekintve: a támadó csapat edzői stábja igyekszik felmérni, hogy az ellenfél játékosai milyen mozgást végeznek, keresi a gyenge pontokat, amelyekre a taktikáját építheti.

3. lépés: A 2. lépésben gyűjtött adatok elemzésével, vevői igényekkel való összevetésével megtalálhatók a fejlődési pontok. Ezek alapján (nem pedig ösztönösen) finomítva a korábbi munkafolyamatot, kialakul az új, legjobb gyakorlat, amit az embereknek megtanítva fejlődik a tevékenység. (Nagyon fontos kiemelni a tudatosság és az ösztönösség szembeállítását. Számos cégnél azt mondják, hogy náluk folyik a szisztematikus problémamegoldás, de sem az ehhez szükséges eszközöket sem a módszerességet nem használják, illetve „zsigerből” visszautasítják, amikor ezekről hallanak. Természetesen ez a rossz gyakorlat állandósítása.) A kézilabda analógia alapján, amennyiben egy-egy támadásvariációval nem sikerül gólt szerezni, annak az okait kivizsgálják. Megkeresik a fejlesztésre szoruló területeket, kijavítják a hibát, és az edzéseken begyakorolják az új módszert.

Ám ezzel még nem ér véget a folyamat. Ahogy a sportban is egymást követik a mérkőzések, mindig jön egy újabb erőpróba, úgy az ipari életben is kihagyhatatlan a rendszeres megmérettetés. Úgy, ahogy a kézilabdában is meccsről meccsre csiszolják a támadási kombinációkat, a vállalatunknál is folyamatosan tökéletesíteni kell a szabványokat. Aki ezt az utat követi, bármit elérhet. Mint az a csapat, aki folyton tökéletesíti a taktikáját, ezért mindig egy lépéssel a versenytársak előtt jár és bajnokká válik. 

 

 

Építse Ön is Lean-rendszerbe a problémamegoldás két dimenzióját, és mozgósítsa a dolgozói állományban rejlő hihetetlen erőt! Legyen győztes az Ön által koordinált Lean-bevezetés! Váljon cége a vállalatcsoport legjobbjává!

 

Péczely GyörgyKövesse figyelemmel hírlevél sorozatunkat, és gazdagodjon hasznos ismeretekkel, miközben minden eddiginél jobban elmélyülhet a Lean összefüggésrendszerének világában!

Ne „csak” eredményeket érjen el a Leannel, hanem legyen kiemelkedően eredményes és egyben népszerű is általa. Keresse Péczely György Lean-tanácsadónkat a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen vagy a +36-20-330-5545 telefonszámon.

 



Az ICG Stádium Kft. főbb tevékenységei:

2021. Lean3 - ICG Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium