E hírlevelünkben a Lean bevezetések egy méltatlanul elhanyagolt eleméről, a Jidokáról ejtünk szót.
A Jidoka a nyugaton, Japántól távol megvalósított Lean-bevezetések mostohagyermeke. Gyakran lengi körül a jelentéktelenség, bizonytalanság szele, ami nem ritkán a ki nem mondott, de éreztetett zavaros, felesleges jelzőkkel párosul. A hazai Lean-bevezetéseket szemlélve is láthatjuk ezt a nézetet tükröződni, mindenhol rengeteg szó esik a gyártási folyamatot fejlesztő húzó termelésről, valamint a JIT (Just in Time) megvalósításáról, de legtöbbször inkább csak érintőlegesen kerül a képbe a berendezések oldaláról „támadó” Jidoka. Mi ennek az oka?
Egyrészt a nyugati gyártói kultúrában teljesen más a berendezés és a minőség iránti szemlélet. Itt az ISO valamint a 6-Sigma megközelítések uralják a terepet, így ahelyett, hogy a folyamatba terveznénk a minőséget, az outputot mérjük, ez alapján próbáljuk utólag elérni az elvárt minőségi szintet.
Gyakran látni vállalatoknál, ahogy a folyamatos üzemű berendezések dolgoznak, miközben a környéken emberek sokasága sürög-forog, adatokat dokumentál, ellenőriz, fontosnak látszó munkát végez. Ha valaki a Lean-elvek szemüvegén át vizsgálja a helyzetet, azonnal felteszi a kérdést, hogy mi haszna van e sok ember munkájának. Azáltal, hogy ellenőrzik, dokumentálják a berendezések működését, értéket teremtenek vagy sem??? Fizet/Hajlandó fizetni bárki is ezért??? Hagyományos esetben igen. Megfizettetik a vevővel e tevékenységeket, melynek következménye árnövekedés. Van értelme e tengernyi adat gyűjtésének? Jobb lesz tőle a rendszer, vagy csak a megbízhatatlan géppark által generált problémák orvosolására használják őket?
A probléma másik oka sokkal prózaibb. A mai napig is szakmai körökben alapműnek számító, James P. Womack és Daniel T. Jones által írt Lean Thinking című könyv, ami a „nyugati Lean” alapját képezi, csak az Ohno-féle Lean-épület egyik pillérjét tárgyalja, nevezetesen a JIT-ot. A Jidoka egész egyszerűen kimaradt! Így persze a téma nem is kerülhetett be az ebből a kötetből építkező számos tanácsadó repertoárjába sem. A hiányosságra már maga a szerző, Womack is felfigyelt, egyre gyakrabban nevezi meg a nem megfelelő folyamatokat (minőségileg és megbízhatóságilag egyaránt) a Lean-termelés kialakításának legfőbb gátjaként. Azonban a féligazság felé messze eltolódott piaci nézetet ő sem tudja egykönnyen megváltoztatni.
1. ábra A Jidoka Kanji írással, angolosan és kiejtése magyarul
Be kell ismerni, hogy a megbízható, magas szintű és stabil minőséget előállító berendezések nélkül nagyon nehéz bármilyen lényegi lépést tenni a Lean bevezetése felé.
Kövesse figyelemmel hírlevél sorozatunkat, és gazdagodjon hasznos ismeretekkel, miközben minden eddiginél jobban elmélyülhet a Lean összefüggésrendszerének világában!
Ne „csak” eredményeket érjen el a Leannel, hanem legyen kiemelkedően eredményes és egyben népszerű is általa. Keresse Péczely György Lean-tanácsadónkat a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen vagy a +36-20-330-5545 telefonszámon.