Már lassan a csapból is Lean folyik. Leannel kelünk, Leannel fekszünk, és a munkahelyen is a Lean tábla fogad minket. Meg aztán a Toyota! Ismételgetik, hogy a Toyotánál így, a Toyotánál úgy, ki se látszunk a tanmesékből. Ki bírja ezt.? Jól esne egy kis változatosság, ugye?

toyota garfield panasz

1. ábra A Lean mára divathullámmá (is) vált, ennek minden előnyével és hátrányával együtt1

Így aztán úgy döntöttük, hogy a mostani rövid cikkünkben nem a Leannel foglalkozunk, hanem egy másik érdekes témát járunk körbe. Induljunk ki a következő ábrából:

graf

2. ábra Egy egyszerű, bármilyen ellátási láncra igaz összefüggés

Vagyis: egy tetszőleges ellátási láncot tekintve igaz, hogy ha nő az ellátási lánc kihasználtsága, akkor ezzel együtt exponenciálisan nő az ellátási lánc átfutási ideje. Legyen szó gyártásról, fodrászszalonról, kórházi váróteremről, vagy éppen banki sorban állásról. A fenti összefüggést ebédidőben már mindannyian a saját bőrünkön is megtapasztaltuk. Legyen szó a munkahelyi kantinról vagy egy gyorsétteremről, "csúcsidőben" tömött sorokban állnak az emberek, hosszú perceket kell várnunk, hogy hozzájussunk az ebédünkhöz (magas a kihasználtság, mivel folyamatosan dolgoznak a pultosok, és nagy az átfutási idő, mivel sokat kell várni az ételre). De vannak olyan napszakok is, amikor 1-2 perc alatt kiszolgálják a vásárlót (alacsony kihasználtság, mivel alig-alig kell dolgoznia a pultosoknak, és alacsony átfutási idő, mivel szinte azonnal elkészül az étel). A gond csak annyi, hogy viszonylag ritkán találni olyan étteremtulajdonost, aki annak örülne, hogy az alkalmazottai alig-alig dolgoznak (az alacsony kihasználtság miatt). És olyat sem könnyű keríteni, akinek kimondott célja volna a vásárlók minél hosszabb idejű várakoztatása. Inkább az a jellemző, hogy a gyors kiszolgálás a cél, folyamatos munkavégzés mellett. Holott látjuk, hogy ezek a célok egymásnak ellentmondanak.

Mi a megoldás, mit tehetünk? Váltsuk le az összes tulajdonost???!!! Folytatása következik a 2013. november 28-án megjelenő hírlevelünkben.

 


1 A bal oldali ábra nem a szerzők Toyotáról alkotott véleményét tükrözi, hanem a cikk mondanivalóját hivatott kiemelni. Semmilyen olyan értelmezéssel nem értünk egyet és nem kívánunk közvetíteni sem, ami a Toyotával kapcsolatosan bármilyen negatív jelentést hordozna.

 

Péczely GyörgyKövesse figyelemmel hírlevél sorozatunkat, és gazdagodjon hasznos ismeretekkel, miközben minden eddiginél jobban elmélyülhet a Lean összefüggésrendszerének világában!

Ne „csak” eredményeket érjen el a Leannel, hanem legyen kiemelkedően eredményes és egyben népszerű is általa. Keresse Péczely György Lean-tanácsadónkat a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen vagy a +36-20-330-5545 telefonszámon.



Az ICG Stádium Kft. főbb tevékenységei:

2021. Lean3 - ICG Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium