Steve Jobs. Valakinek ismerős, valakinek nem – most ezen a felálláson módosítunk! Felépítés felvonásokban és színekben – ki gondolta volna, hogy így is lehet előadásokat készíteni és előadni. :) Az üzleti élet nagy showmanjétől sokat tanulhatunk még a mai napig is! Ő olyan az üzleti életben, mint Tiger Woods a golfban – mindnyájunk számára felállítja a mércét. Nem hiszi? Járjunk együtt utána!

Előadóként mindig az a célom, hogy élményt szerezzek a közönségnek. Szeretném őket elbűvölni és lenyűgözni. Eddig legtöbbször sikerült is, de tudom, hogy van még hova fejlődnöm. Ezért önképzésbe fogtam, tapasztalataimat, az olvasottakat pedig most megosztom Önökkel.

Kezdjük az elején egy nagyon egyszerű „matematikai” egyenlettel:

„A jó prezentáció = három felvonásos színmű

Három felvonásos színmű = tradicionális dráma, azaz

A jó prezentáció = tradicionális dráma”

(de nem emberi eltávozással záruló)

Carmine Gallo jóvoltából, aki a Businessweek.com újságírója, kitanulhatjuk a szakmát, és sok-sok gyakorlást követően tényleg „őrülten jó előadók” lehetünk, akár Steve Jobs. A könyv,  akár Jobs előadásai, úgy épül fel, mint a jó prezentáció: egy három felvonásos színmű. És valóban: Steve Jobs előadásai nagyon is hasonlítanak a tradicionális drámához – mindegyik egy-egy finoman kidolgozott és jól eljátszott színdarab, ami informál, szórakoztat és inspirál.

Első felvonás: A történet – az előadás megalapozása

A felvonásban 7 színben mutatták be azokat a praktikákat, amelyekkel izgalmas történeteket építhetünk fel az általunk gyártott vagy forgalmazott márka köré.

1. szín: Tervezés papíron, ceruzával

Mielőtt belevetnénk magunkat a technika által adott lehetőségek kihasználásába, tervezzük meg papíron előadásunkat! Szánjunk rá megfelelő időt és gondoljuk át részletesen előadásunk történetét. A vázlat és a forgatókönyv-készítését ne siessük el!

1 órás és körülbelül 30 diából álló előadás esetében nem kevesebb, mint 90 órányi felkészüléssel kell számolni. Ennek az időnek azonban legfeljebb az egyharmadát szabad a diaképek elkészítésére szánni. Az első 27 órát a téma kutatására, a szakértőktől származó anyag gyűjtésére, az ötletek elrendezésére, a kollégákkal való kapcsolattartásra és a történet szerkezetének felvázolására kell fordítani.

2. szín: A legfontosabb kérdés

Központi kérdés, amire az emberek mindig keresik a választ: Miért érdekelne ez a dolog engem? A hallgatóság információt akar kapni, okulni és szórakozni akar egyszerre: tudni akar a termékről, szolgáltatásról, eredményekről, meg akarja tanulni, hogyan működik – és eközben szeretne jól szórakozni. Az előadások nem rólunk, hanem a közönségről szólnak.

3. szín: Küldetéstudat

Csak akkor fogunk tudni kitűnő munkát végezni, ha szeretjük, amit csinálunk. Lelkesedésünk, szenvedélyünk kisugárzik előadásunkra, így egyszerűen ragadóssá válik, mindegy, hogy éppen mi is a téma.

4. szín: Feliratok Twitter-mintára

Először is tegyük tisztába, hogy mi is a „Twitter”. Nem más, mint egy gyorsan növekvő közösségi oldal, másképp is szokták emlegetni, mint például „élet az e-mailek és a blogok között”. Tehát használjunk tömör „feliratokat”, bejegyzéseket (=csirip), amelyek beleférnek legfeljebb 140 karakterbe. Konkrétak, megjegyezhetők.

Még a tervezési fázisban készítsünk egy összefoglaló mondatot, szlogent. A prezentáció összes többi részét erre kell ráépíteni. Ne hagyjuk, hogy a környezet találjon ki szlogent termékeinkre, szolgáltatásainkra, írjuk meg magunk, és ezt az előadás során ismételjük többször! Először a szlogent, a címet mondjuk el, és csak utána térjünk ki a termékünk, szolgáltatásunk jellemzőire.

5. szín: Menetrend

Tipikus és általam is alkalmazott ütemterv előadások során a hármas tagolás: elmélet, gyakorlat és a végén élmény. A hallgatóság szereti a listákat. De hány elemből állhat egy lista? A három a mágikus szám. A komikusok tudják, hogy a három viccesebb, mint a kettő. Az írók tudják, hogy a három drámaibb, mint a négy. A három meggyőzőbb, mint az öt. Minden igazán jó film, könyv, darab vagy előadás szerkezete három részből áll. Három testőr volt, nem öt. Három kismalac volt, nem négy.

Az Egyesült Államok haditengerészete képes volt kiterjedt kutatásokat folytatni ebben a témában, és arra a megállapításra jutottak, hogy a három hatékonyabb, mint a kettő vagy a négy. A tengerészetnél a csapatok három egységre vannak osztva: egy tizedes egy hármas csapatnak parancsol, egy őrmester három géppisztolyos osztagnak parancsol, egy szakaszban egy kapitánynak három szakasza van, és így tovább. Ha már a haditengerészet is használta ezeket az alapvetéseket, miért kellene nekünk újra feltalálnunk a kereket? Használjuk csak bátran! Annyira kevés előadásban látni ezt a hármas tagolást, hogy már csak ez meg fog különböztetni minket másoktól.

6. szín: Az ellenfél

A Hősnek az összes klasszikus történetben meg kell harcolnia a Gonosszal. Minden mesében, történetben van hős-antihős párbaj, csakúgy, mint a gazdasági életben, a versenyszférában. Előadásunkban minél előbb mutassuk be az ellenfelünket. Határozzuk meg a problémát, mielőtt felkínálnánk a megoldásunkat! Ezt úgy tudjuk a leginkább megtenni, ha élénk színekkel ecseteljük azt, ami a vevőinknek kényelmetlen vagy fáj. Némi időt kell szánnunk arra, hogy részleteiben is ismertessük a problémát. Tegyük tapinthatóvá, fokozzuk a fájdalmat! Amikor már átéreztettük az égető fájdalmat a többiekkel, mutassuk be hősünket „személyesen”, azaz a megoldást.

Hogy a folyamatot még egyszerűbbé varázsoljuk, egy példa: van egy kancsónyi kávéjuk (az ötletük), de nincs hozzá csészéjük, amibe ki tudnák tölteni. A hallgatóság feje nem káptalan: nem tudnak korlátlan mennyiségű információt tárolni. Először a csészét kell megformázni, amit aztán már tele lehet tölteni kávéval, azaz megnevezzük a kategóriát és felvázoljuk a problémát, még az előtt, hogy rátérnénk a megoldásra.

7. szín: A hős

Írjuk le, fogalmazzuk meg az iparág (vagy termékkategória) jelenlegi helyzetét, azzal a vízióval együtt, hogy hová kellene tartania! Ha megteremtettük az ellenfelet – a vevőknek fájdalmat okozó valamit – hétköznapi nyelven magyarázzuk el, hogyan is szolgálhat erre azonnali gyógyírként a cégünk, termékünk vagy szolgáltatásunk! Ne feledjük, csak akkor lesz elég kitartásunk az úton végigmenni, ha van elég szenvedély bennünk ahhoz, hogy tevékenységünkkel vagy termékünkkel válaszoljunk a felfedezett problémára! 

 

Péczely GyörgyKövesse figyelemmel hírlevél sorozatunkat, és gazdagodjon hasznos ismeretekkel, miközben minden eddiginél jobban elmélyülhet a Lean összefüggésrendszerének világában!

Ne „csak” eredményeket érjen el a Leannel, hanem legyen kiemelkedően eredményes és egyben népszerű is általa. Keresse Péczely György Lean-tanácsadónkat a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen vagy a +36-20-330-5545 telefonszámon.

 



Az ICG Stádium Kft. főbb tevékenységei:

2020. Lean3 - ICG Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium