Legutóbbi cikkünkben arról írtunk, hogy az ellátási láncok működtetésekor minden időpillanatban egymásnak ellentmondó céloknak kell(ene) tökéletesen megfelelni, ami lehetetlen küldetésnek tűnik. Ám ha tetszik, ha nem, ez a tulajdonos elvárása. Éppen ezért elgondolkodhatunk azon, hogy mi lehet a megoldás.

ESETLEG VÁLTSUK LE AZ ÖSSZES TULAJDONOST?!

Elképzelhető, hogy akadnak, akiknek a tetszését elnyeri a fenti javaslat, függetlenül attól, hogy a megvalósítására viszonylag kicsi az esély (ellenben aki a javaslat megvalósításával próbálkozik cégénél, az viszonylag jó eséllyel "váltatja le" saját magát). Mégis, akkor mit tehet az egyszeri gyorsétterem vezető, ha szeretne megfelelni a tulajdonos egymásnak ellentmondó (unfair?) elvárásainak? Tekintsen az alábbi ábrára!

 Változékonyság

1. ábra Az átfutási idő függése a változékonyságtól

Azt látjuk, hogy az előző cikkünkben bemutatott összefüggés önmagában nem teljes, ugyanis az átfutási idő hossza nem csak a kihasználtság mértékétől függ, de a változékonyság nagyságától is. Hogy mi is az a változékonyság? Visszatérve a gyorséttermi analógiához, íme néhány példa:

  • Elromlik a pénztárgép
  • Nem egyforma időközönként jönnek a vásárlók
  • Az egyik vásárló húsos, a másik pedig sajtos menüt kér
  • Elfogy az üdítőitalos pohár

Vagyis a változékonyság az ismételhetőség hiánya, más szavakkal instabilitás, bizonytalan működés. A gyorséttermi példánál maradva például az normális működés, hogy a vevők betérnek az étterembe, viszont az már változékonyság, hogy nem egyforma időközönként teszik ezt. Vagy például az is változékonyság, ha a sajtos menü elkészítése egyszer két percig tart, míg máskor három percbe is beletelik. Változékonyság az is, hogy ha más az étel csomagolása attól függően, hogy helyben fogyasztásra vagy elvitelre készült (nem véletlen, hogy a nagy gyorséttermi láncokban az ételen levő csomagolás mindkét esetben teljesen egyforma).

MINDEN ÚT RÓMÁBA VEZET?

Kerülni kívántuk a Lean témát, mégsem sikerült. A Leanben jártas szakember a fenti fejtegetés kapcsán biztos felkapta a fejét, hiszen eszébe jutott három szó: muda, mura, muri; sorrendben magyarul: veszteség, egyenetlenség, túlterheltség. A Lean témában íródott, veszteségforrásokkal kapcsolatos cikkek mindig e kifejezések jelentésének ismertetésével kezdenek. Viszont ritkán írnak annál többet, hogy ez a három típusú veszteség "körkörösen" egymást generálja, ami - valljuk be őszintén - tanácsnak, segítségnek igen kevés.

Írásunk célja pont az volt, hogy egy, a Lean írások közt oly sűrűn emlegetett alapvető összefüggést, nem leanes megközelítésből mélyebben kielemezzük, jobban, alapvető összefüggéseiben mutassunk be. Valamint, hogy rámutassunk arra, hogy ideje újraértelmezni a Lean nimbuszt/divathullámot, ideje belátni, hogy a Lean, bár kiváló módszer, de nem az egyetlen módszer. És hogy érdemes a Lean által érintett témákat nem leanes szemüvegen keresztül is vizsgálni. Ugyanis bőven van mit tanulni.

Mi a megoldás, mit tehetünk? Váltsuk le az összes tulajdonost???!!! Folytatása következik a 2013. november 28-án megjelenő hírlevelünkben.

 

Tekintsen Ön is a Lean határain túlra, és alkalmazzon "nem leanes" megközelítéseket is. Legyen Ön is az innováció képviselője, és alkalmazza vállalatánál a legmodernebb megoldásokat. 

Péczely GyörgyKövesse figyelemmel hírlevél sorozatunkat, és gazdagodjon hasznos ismeretekkel, miközben minden eddiginél jobban elmélyülhet a Lean összefüggésrendszerének világában!

Ne „csak” eredményeket érjen el a Leannel, hanem legyen kiemelkedően eredményes és egyben népszerű is általa. Keresse Péczely György Lean-tanácsadónkat a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen vagy a +36-20-330-5545 telefonszámon.



Az ICG Stádium Kft. főbb tevékenységei:

2021. Lean3 - ICG Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium