Napi megbeszélések rendszere

Vizuálmenedzsment, avagy Termelési táblák és megbeszélések…


01

Mérőszámok, adatok melyek adminisztrációja, gyűjtése rengeteg időbe telik aztán senki sem használja?

A legfontosabb kérdésekben pedig pontos információk hiányában érzés alapon kell döntenünk?

Ne hizlaljuk feleslegesen az Excel táblákat és a fiókok tartalmát. Válasszuk ki a legfontosabb információkat és tegyük minden érintett számára elérhetővé!


Legutóbbi hírlevelünkben a táblás megbeszélések során vizsgált mérőszámokat gyűjtöttük össze. Most itt az ideje, hogy a rendszert életre hívjuk, következzen a megbeszélések rendjének kialakítása:

  1. Célterület kiválasztása
  2. A kulcsfontosságú mérőszámok meghatározása
  3. A megbeszélések rendjének meghatározása és a rendszer elindítása
  4. Mérőszámok és eredmények folyamatos követése, beavatkozás, továbbfejlesztés

Kik és milyen rendszerességgel legyenek ott a megbeszélésen?

A legegyszerűbben összefoglalva mindenki, aki a biztonság, minőség, vevőkiszolgálás, költségek-veszteségforrások csoportokba tartozó mérőszámok valamelyikével napi szinten dolgozik, tehát ismeri a területét jellemző kiválasztott mérőszám alakulását és be tudja mutatni a megbeszélésen résztvevők számára. A napi üzemvitellel kapcsolatos mérőszámok a területi vezetők, műszakvezetők, gépkezelők, anyagmozgatók, karbantartók birtokában vannak így az ő jelenlétük képzi a napi egyeztetések alapját. Jellemzően heti szinten csatlakoznak hozzájuk a kapcsolódó területek és vállalati funkciók képviselői, mint társüzemek, minőségügy, gyártástervezés.

A fenti felosztást természetesen a helyi igények módosíthatják. Abban az esetben például, ha napi szinten előfordul probléma a társterületektől kapott anyaggal vagy a számukra továbbított félkész termék minőségével, a megoldás megtalálásáig az ő napi szintű részvételük is szükséges.

A résztvevők személyének meghatározásakor elsődleges szempont, hogy a táblamegbeszélések rendszere a helyi, operatív problémamegoldás eszköze. Tehát a jelenlévők azok, akiknek direkt ráhatása van az adott terület teljesítményének alakulására, és akiket a kialakuló problémák megoldásának érdekében hatáskörrel és felelősséggel ruházunk fel.

A részvétel rendszerességének meghatározásakor pedig azt érdemes elsősorban szem előtt tartani, hogy mennyire gyors visszajelzés szükséges egy adott probléma megoldásához és mennyi idő alatt gyűlik össze releváns adat az elemzéshez. Ha van olyan vevőnk, akinek heti szinten szállítunk, akkor feltehetően a kiszállítások teljesítését és a tőle érkező minőségi visszajelzéseket heti szinten fogjuk vizsgálni. A vizsgált gyártó terület teljesítményét mutató mérőszámok (pl.: OEE) alakulását pedig valószínűleg napi szinten elemezzük.

Mikor tartsuk meg és mennyi időt igényel egy ilyen megbeszélés?

stopwatchA „mikor?” kérdésre adott választ elsősorban a műszakrend, és a megbeszélésre meghívott nem produktív dolgozók munkaidő beosztása befolyásolja. Jó megoldás lehet egy már létező, a résztvevők tekintetében közel azonos, napi szintű megbeszélés kiegészítése, felfrissítése is. A cél egy mindenki számára alkalmas időpont kijelölése.

Időtartam tekintetében mind a napi mind a heti megbeszélések kb. 10-15 percet jelentenek. Ez úgy lehetséges, hogy az átbeszélt témák szorosan kapcsolódnak a meghatározott mérőszámokhoz, melyek célon tartják a megbeszélést, nem engedik elkalandozni a résztvevőket. Fontos szem előtt tartani azt is, hogy a vizuálmenedzsment a helyi operatív problémamegoldás eszköze. Azaz ha a probléma nem orvosolható a résztvevők beavatkozásával, mert szélesebb kört érint vagy komolyabb megfigyelést, elemzést igényel, akkor a táblamegbeszélés feladata a feltárt probléma megfelelő vállalati szintekre kommunikálása, és információk szolgáltatása.

Hol legyen a tábla?

A vizuálmenedzsment rendszer kialakításával célunk a veszteségmentes működés filozófiájának széleskörű elterjesztése és a helyi problémamegoldó képesség fejlesztése. Ennek megfelelően a tábla helye a gembán van, ott, ahol az értékteremtés zajlik és minden abban résztvevő napi szinten megfordul.

A következő lépés az első megbeszélés megtartása, melyre minden felelős hozza saját mérőszáma előző napi vagy heti értékét. A kiértékelés után a feladatok meghatározása, folyamatos követése és a használt mérőszámok körének fejlesztése jelentik a következő lépéseket.

Használja a láthatóvá tétel és a gyors információáramlás együttes erejét.

Péczely GyörgyKövesse figyelemmel hírlevél sorozatunkat, és gazdagodjon hasznos ismeretekkel, miközben minden eddiginél jobban elmélyülhet a Lean összefüggésrendszerének világában!

Ne „csak” eredményeket érjen el a Leannel, hanem legyen kiemelkedően eredményes és egyben népszerű is általa. Keresse Péczely György Lean-tanácsadónkat a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen vagy a +36-20-330-5545 telefonszámon.



Az ICG Stádium Kft. főbb tevékenységei:

2021. Lean3 - ICG Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium