Előző hírlevelünkben a prezentációkészítés első felvonásáról, azaz az előadás megalapozásáról szóltunk. Második lépésként hat színben ismerkedhetünk meg olyan praktikus trükkökkel, amelyekkel az előadást vizuálisan megragadó élménnyé formálhatjuk .

8. szín: A bennünk rejlő zen

Legyen minden diánk egyszerű, látványos és megragadó egyben. Hogyan is álljunk neki ennek a folyamatnak? Egy meglévő prezentáció esetében szüntessük meg a zűrzavart, és távolítsunk el minden feleslegesnek vélt részletet. Kerüljük a felsorolásokat a diák készítése során, ezek ölni tudnak, főleg az agyunkat. Hiszen az agy egy alapvetően lusta húsdarab. Az a cél, hogy a vetített diák kiegészítsék az előadásunkat, és nem az, hogy helyettünk a diáinkra figyeljenek.

Nem vagyok buddhista, de már hallottam és olvastam a ZEN-ről. A zen központi alapigazsága a kanso, avagy az egyszerűség elgondolása. A zen művészet arra tanítja a buddhizmus gyakorlóit, hogy a valódi szépséghez és a termelékeny gondolatokhoz az egyszerűségen át vezet az út.

Alapozzuk erre előadásaink tervezését és elkészítését. Tanuljuk meg, hogy a minimalista esztétika, az egyszerűség és a fölösleges dolgok eltávolítása sokkal nagyobb hatást fog kelteni, s nagyobb sikert arat majd. Másképp is megfogalmazható: „Az egyszerűség képessége azt jelenti, hogy eltüntetjük a nem szükségest, hogy a szükséges érvényesülhessen.” /Hans Hofmann/

Lehetőségeinkhez mérten használjuk ki a képdominancia nyújtotta lehetőségeket. Felsorolások helyett képeket alkalmazzunk. Az előadásunkban elhangzottakra sokkal jobban fog emlékezni a közönségünk, ha a diáinkon képekben ábrázoljuk őket, és nem szavakban.

Albert Einstein szerint: Ha valamit nem tudunk egyszerűen elmagyarázni, akkor nem értjük eléggé.

Kutatások is alátámasztották, hogy ha az információ elhangzik, közönségünk 10 %-a emlékszik rá 72 órával az után, hogy hallotta. Ha egy képet is mutatunk nekik, ez az arány 65%-ra nő. A képek azért működnek jobban, mint a szöveg, mert az agy a szöveget úgy látja, mint rengeteg apró kép összességét. A szöveg megakaszt, nem azért, mert nem eléggé képies, hanem épp azért, mert olyan, mint egy kép. Az agykéregállomány számára nem léteznek szavak.

Ne feledjük: az emberek nem azért mennek el egy előadásra, hogy az általunk leírt szavakat olvassák, hanem azért, hogy lássanak bennünket. Minél vizuálisabb s így minél megragadóbb az előadásunk, annál több ember fog emlékezni rá.

9. szín: A számok felöltöztetése

Töltsük meg élettel a statisztikákat, és ami még ennél is fontosabb, hogy a számokat helyezzük el olyan környezetbe, amelyben világosan érthetővé válnak a hallgatóság számára. A számok jelentését emberek ritkán fogják fel egyből – hacsak nem tesszük a száraz adatokat valamilyen eleven kontextusba. Ha azt akarjuk, hogy megértsék, olyan környezetbe kell helyeznünk a számadatokat, ami már ismerős a hallgatóságnak.

A számokat rendeljük gyakorlati környezetbe, amellyel összefüggésben a hallgatóságnak érthetők és feldolgozhatok lesznek a számok. Használjunk analógiákat. Nem számít, milyen iparágnak dolgozunk; azok a számok, amelyekkel dobálózunk, csak akkor érnek el bármiféle hatást, ha megvilágítják az értelmüket! Hasonlítsuk össze az általunk közölt számot egy olyan számmal, amelyet a hallgatóságunk is biztosan jól ismer!

 

Péczely GyörgyKövesse figyelemmel hírlevél sorozatunkat, és gazdagodjon hasznos ismeretekkel, miközben minden eddiginél jobban elmélyülhet a Lean összefüggésrendszerének világában!

Ne „csak” eredményeket érjen el a Leannel, hanem legyen kiemelkedően eredményes és egyben népszerű is általa. Keresse Péczely György Lean-tanácsadónkat a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen vagy a +36-20-330-5545 telefonszámon.

 



Az ICG Stádium Kft. főbb tevékenységei:

2020. Lean3 - ICG Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium